WELKOM OP DE SITE VAN DE OUDDORPSE REDDINGSBRIGADE
Geslaagde Rampenoefening "LEK" Afdrukken E-mail

 De Lek, 3-11-2012

In het kader van de rampeneenheid wordt er vanuit Reddingsbrigade Nederland een jaarlijkse oefening georganiseerd voor rampen en/of calamiteiten. Vaak hebben deze calamiteiten te maken met overstroming. Deze keer was er een “fictieve” overstroming bij IJsselstein. De Lek was buiten zijn oevers getreden. Hierbij stonden enkele oefeningen centraal op deze regenachtige maar later prachtige dag.

Met deze oefening deden 25 reddingsbrigades mee afkomstig uit verschillende delen van Nederland. Ook de rampeneenheid van de Ouddorpse Reddingsbrigade was aanwezig. Deze eenheid bestaat uit 4 man. Bootbemanning drie man en 1 chauffeur.

Nadat de Ouddorpse eenheid zich gemeld had op het terrein, werd er gewacht op enkele andere eenheden die zich bij onze groep Delta zouden aansluiten. Deze groep bestond uit een 4-tal reddingsvletten en 1 rescue 3, dit is de snelle boot van deze eenheid. De schipper van onze eenheid werd aangewezen als leider reddingsgroep. Dit houd in dat hij de reddingseenheden binnen de groep aanstuurt en communiceert met de centrale post. De reddingsgroep genaamd Delta bestond uit de brigades Callantsoog, Roermond, Tegelen en Zwolle.

Nadat de boten in een jachthaven te water waren gelaten zijn de oefeningen van start gegaan. Bij het eerste scenario lag een slachtoffer in de waterlijn van het opkomende water bekneld onder een aanhanger, echter tegelijkertijd ging het mis bij een BBQ-feest waar de slachtoffers ook de aandacht van hulpverleners opeisten. Inventief handelen, overzicht behouden, keuzes maken en de eigen veiligheid in de gaten houden waren de belangrijkste punten van deze oefening. Betreft de communicatie was het even wennen. Het was namelijk voor de eerste keer dat de oefeningen volledig verliep via het landelijke netwerk C2000. Dit is het landelijke communicatiesysteem voor de hulpverleningsdiensten in Nederland. Hulpverleners kunnen met C2000 communiceren met de meldkamer en met elkaar.

Het tweede scenario stond in het teken van een multidisciplinaire samenwerking met de brandweer en het evacueren van slachtoffers. De reddingsgroep moest op een slimme en snelle manier de brandweer ondersteunen in het overvaren van het benodigde blusmateriaal om de brand in de jachthaven te blussen, maar tegelijkertijd moesten ook de slachtoffers worden behandeld en geëvacueerd.

Teamwork en verkenning van onbekend gebied stonden centraal bij rampscenario 3. Het gebied achter de dijk was volgelopen en 3 slachtoffers moesten zo snel mogelijk worden geëvacueerd uit het ondergelopen gebied. Maar hoe kom je daar met de boot....? Juist, de boot moest de dijk over worden getild, en dat kan alleen maar met goed teamwork!

Bij het laatste scenario was de organiserende brigade heel creatief geweest. Om de deelnemers het leerdoel "samenwerken onder tijdsdruk" zo realistisch mogelijk te laten ervaren werd een situatie nagebootst waarbij het waterpeil in razend tempo steeg en het huis steeds verder onder water kwam te staan. Het huis, hangend aan een hijskraan, zakte steeds verder in het water, en de bewoners moesten zo snel mogelijk worden geëvacueerd. In werkelijkheid blijkt dat je als hulpverlener dan voor onvoorziene situaties kan komen te staan en je ook onder tijdsdruk goed moet samenwerken om alle slachtoffers te kunnen evacueren.
Nadat de boten gelanceerd waren zijn de chauffeurs via een omweg door het plaatsje “Uitweg” naar hun locatie gegaan om de be
treffende chauffeursoefeningen te gaan doen. Deze oefeningen bestonden uit de volgende onderdelen:

-          Slalom vooruit;

-          Slalom achteruit;

-          2x achteruit in een “fictieve” loods rijden;

-          Hellingproef bij een boothelling.

Het gebied wat het betrof waar er geoefend werd, was langs de Lek, enig contact met de reddingseenheid werd uiteindelijk verbroken door de verre afstand. De chauffeurs van reddingseenheid Delta, werden met een lege trailer op het terrein verwacht. Daar was op dat moment de groep Charlie nog met de oefeningen bezig, dus hierop kon de volgende groep zich mentaal voorbereiden op de proeve van bekwaamheid. Al gauw bleek dat deze proeven, voornamelijk de slalom proeven vooral gespitst waren op normale personenauto’s en niet direct terreinvoertuigen. Maar dit mocht de pret zeker niet drukken en ondanks de langere reddingsauto’s begonnen de chauffeurs met plezier aan dit onderdeel. Elke pion die geraakt wordt, is een strafpunt. Zo ook met de slalom achteruit. Met deze onderdelen was het voornamelijk goed kijken en heel veel in de spiegels kijken, wat natuurlijk ook moet als je op het strand rondrijdt of op een trailerhelling wilt draaien of achteruit naar beneden wilt rijden.

Het 1e onderdeel, de slalom vooruit was op zich nog niet eens het moeilijkste onderdeel. Door de chauffeur van Ouddorp werd er 1 pion geraakt, tevens kreeg hij ook de complimenten op zijn chauffeursschap, heel rustig en beheerst. Na zulke complimenten kan je dag niet meer stuk, dus blijf je gewoon je best doen om het zo goed als mogelijk te doen.

Het 2e onderdeel was de slalom achteruit. En in een terreinvoertuig zie je de trailer toch niet zo, zeker niet als er geen vlet op staat. Maar gelukkig zat de lichtbalk er nog op en kon er gebruik gemaakt worden van de witte lichtjes aan de zijkanten die net buiten de auto in de spiegels goed zichtbaar waren.

Het 3e onderdeel was in een rechter lijn achteruit rijden, met het toekijken toen wij als chauffeurs aankwamen leek het een heel makkelijk onderdeel. Totdat je zelf in de auto zit en dus achteruit moet om je lichtbalk bovenop de getrokken lijn moet zetten. En elke 20 centimeter die je eraf zat was dus 1 strafpunt. Daarna werd er gevraagd of de chauffeur weer een aantal meter naar voren wilde rijden en zich klaar wilde maken voor de 2e keer achteruit te rijden naar de getrokken lijn. Deze keer moesten de wielen precies op de lijn staan wil je het onderdeel goed afsluiten. Hierbij was ook elke 20 centimeter die je er naast zat, was een strafpunt.

Het 4e en laatste onderdeel was de hellingproef, vanuit een bochtje achteruit moest je de trailer recht naar de waterkant zien te brengen. Dus de lichtbalk moest eraf en met zo een brede auto kun je de trailer niet iedere keer zien. Er kwam veel stuurwerk bij kijken, zodat je af en toe de trailer nog even kon zien. Doordat je de trailer af en toe zag wist je dat je een stuurcorrectie moest toepassen om de trailer weer recht te krijgen. Ging je echt scharen met je trailer ten opzichte van je auto en je moest de trailer rechtzetten door vooruit te rijden dan kreeg je wederom een strafpunt. Uiteindelijk lukte het de chauffeur van Ouddorp om maar 1 strafpunt te krijgen ten opzichte van alle 4 de onderdelen.

De beoordelaars waren zeer tevreden over de gehele reddingsgroep Delta. Het waren zeer leerzame onderdelen, waar veel lering uit gehaald kon worden.

Kortom een geweldig leerzame dag waarbij de nodige ervaring is opgedaan.

Aanwezige leden rampenteam Ouddorpse Reddingsbrigade Dick, Ard, Cees en Jaco.

 

Bron(nen): Ronald Molegraaf, Dick Scholtens en Reddingsbrigade Nederland

 

Laatst geupdate op ( dinsdag 06 november 2012 )